Posted on: 2023-12-28 Posted by: admin Comments: 0

غذا در طب سنتی ایران از چند جنبه قابل بررسی هستند که شامل موارد ذیل است:

۱- سرعت هضم

۲- ایجاد خون و خلط صالح

۳- مقدار ایجاد خلط و قوا

الف) غذاهای لطیف و کثیف:

منظور از غذای لطیف غذایی است که به سرعت در بدن هضم می‌گردد و جزو اندام‌های مختلف می‌شود. اگر غذای استفاده شده لطیف باشد، مواد زائد کمتری ایجاد می‌شود.

چند گروه به غذای لطیف بیشتری نیاز دارند: اطفال و پیران یا کسانی که در حال بهبودی از بیماری هستند و افرادی که کار فکری زیادی دارند، تخم‌مرغ عسلی یا نیم‌برشت از نمونه غذاهای لطیف است. به عکس غذای لطیف، غذای کثیف یا غلیظ و دیر هضم است (منظور از کثیف تراکم زیاد و فشردگی مواد است نه آلودگی و غیر بهداشتی بودن آن) هضم این موارد نیز زواید و فضولات زیادی برجای می‌گذارد و بنابراین استفاده از آن‌ها برای عموم مناسب نیست؛ مگر افرادی که ورزش یا کار سنگین دارند. گوشت گاو و گوساله نمونه‌های غذای کثیف هستند.

ب) غذاهای صالح و فاسد الکیموس:

می‌دانیم که غذاها پس از خوردن در معده به کیلوس تبدیل می‌شوند. در کبد از کیلوس، کیموس و اخلاط بوجود می‌آید. اگر غذا پس از تبدیل شدن و هضم یک کیوس و خلط خوب ایجاد کند صالح الکیموس است. زمانی کیموس را صالح می‌گویند که اخلاط بوجود آمده در حال تعادل باشند و مثلاً باعث افزایش صفرا یا سودا یا خلط دیگری در بدن نشود که مثال آن گوشت بره جوان است اما اگر کیموس ایجاد شده معتدل نباشد و پس از هضم اخلاط نامناسب ایجاد نماید و بر مزاج بدن تاثیر بگذارد فاسد الکیموس است مثل قارچ یا پنیر پیتزا و سوسیس و کالباس!

ج) مواد غذایی کثير و قليل الغذا:

مقصود از کثیر و قلیل انواع غذاهایی هستند که قوه و خلط زیاد یا کم ایجاد می‌کنند. اگر ماده‌ای کثیرالغذا باشد خلط زیاد ایجاد می‌کند و به گفته علوم متداول انرژی زیادی تولید می‌کنند. آب‌گوشت با گوشت بره یک‌ساله کثیرالغذا و کاهو یا شلغم غذاهای قليل‌الغذا هستند و به قول معروف بیشتر شکم پر کنند.

مطالب مرتبط:

برنامه غذایی هفتگی طب سنتی

دستور پخت غذاهای طب سنتی

بهترین غذاها از نظر طب سنتی

غذاهای مناسب برای شام در طب سنتی

بهترین ناهار در طب سنتی

شاه غذا در طب اسلامی

کتاب غذاهای سنتی در طب سنتی

غذاهای طب سنتی دکتر روازاده

Leave a Comment